donderdag 28 juni 2012

Van de franse bakker


Afgelopen zaterdag heb ik samen met een aantal collega’s en onder leiding van  Europees en Wereldkampioen Francois Brandt de hele dag brood gebakken bij The Bakery Institute  in de voormalige Verkadefabriek in Zaandam.  




Het was een superdag, van het begin tot  aan het einde alleen maar bezig zijn met brood. Desembrood, luxe vlechtbroodjes, durum baquette, meergranen batard, ciabatta met olijven en als extraatje ook nog croissants.


Na de introductie en de rondleiding van directeur Vicky Littlejohn moesten de handen uit de mouwen gestoken worden. Docent Boulangerie & Viennoiserie Francois Brandt had binnen een mum van tijd alle aandacht en wist zijn passie voor brood al snel op iedereen over te brengen. Bulkrijs, bolrijs, puntrijs, narijs, desem, gist, poolish, T65 en andere bloemsoorten het duizelde ons al snel voor de ogen.  Francois wilde zoveel mogelijk verschillende broden met ons bakken omdat we dan een goede indruk zouden krijgen van hoe er bij The Bakery Institute gewerkt wordt. Ondanks de hoeveelheid brood die gemaakt moest worden was er voldoende ruimte om vragen te stellen, koffie met taart te eten en met versgebakken brood te lunchen. 



Aan het einde van de dag gingen we naar huis met een flinke hoeveelheid heerlijk geurend zelfgemaakt brood en broodjes, een hoofd vol informatie, de wens om alleen nog maar van dit heerlijke brood te kunnen eten (dus voor mij ook bakken) en met in mijn achterhoofd het idee om in ieder geval een keer de 5-daagse introductiecursus Boulangerie te gaan doen.

Vandaag ben ik begonnen met wit desembrood met Frans tarwebloem T65. Weliswaar met mijn eigen desemmoeder maar wel volgens het principe van The Bakery Institute. Morgenochtend moet ik gaan afbakken, vol verwachting klopt mijn hart!

Voor meer info over The Bakery Institute kijk op www.bakeryinstitute.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten